Sidvisningar

söndag 9 februari 2014

Barnkläder på Gekås

Besökte Gekås igår. På barnavdelningen var det beklämmande uppenbart vad som står på kläder som hänger på flickavdelningen respektive vad som står på kläder som hänger på pojkavdelningen. Inte för att det inte är så även på andra affärer som säljer barnkläder, men här föreföll det extra påtagligt på något vis. H&M, Lindex mfl försöker ändå tänka till lite och kan överraska. (Jag går inte ens in på vilka färger som fanns var, det känns överflödigt. Detta med tryck är värre för det uttalar något helt annat. Värderingar. Förväntningar. Gränser.)

På pojkavdelningen har jag lättare för att gilla tryck. Min favorit var "Born to be cool". På flickornas avdelning - "Sweet". "Love". "Friends and love"... För att nämna några. Även om det är fina ord så säger det så mycket om hur flickor styrs in på enbart "mjuka värden" och det stör mig. (för att inte nämna att det även är floskler) Men pojkarna då - varför ska de bara ha tryck som säger att man ska vara cool och stark? Och varför är det lättare att gilla det? Patriarkat, det  kvinnliga är "sämre" etc. Hade jag reagerat mindre om fördelningen mjuka värden/coolhet var 50/50? Detta är en större diskussion, jag får återkomma till detta i ett annat inlägg. 

Nedanstående tryck har inget med vänskap eller kärlek att göra. Det tog även priset som värsta tryck. Heeelt i linje med den utseendepress och objektifiering som flickor utsätts för redan från start. Ville bara slita ner samtliga av dessa tröjor och gömma dem någonstans i varuhuset. 


Observera läppstift, sminkborste, parfym, armband etc. Om man inte är tillräckligt söt kan man alltså piffa till sig med detta. Allt för att behaga andra och duga... 

2 kommentarer:

  1. Det är verkligen beklämmande. Att man som pojke "ska" vara cool eller som flicka vara pretty. Man kan väl få vara som man vill. Ursäkta fördomarna men Gekås känns så typiskt okunniga om genusfrågor. Men så många som handlar där, vore verkligen ett ställe att försöka medvetandegöra. Maila Boris eller vad nu VD:n heter?

    SvaraRadera
  2. Jag känner som sagt också att genusfrågan inte står i centrum på Gekås, eller att det ens knappt finns någon medvetenhet alls.

    Man skulle kanske skriva ett sånt där öppet brev på Facebook till dem, som blivit så populärt..

    SvaraRadera